Försäljning 3.0 – är du en smart säljare?

Publicerat: 19 mars, 2013 i Försäljning & Affärsutveckling, Gästföreläsaren
Etiketter:, ,

Jobbar du ”smart” med din försäljning och affärsutveckling, eller gör du som alla andra säljare?

Det här inlägget är för dig som jobbar med försäljning och affärsutveckling eller du som är nyfiken och vill bekräfta att du är en ”social seller”.  Oavsett varför du läser detta, så är du varmt välkommen.

Nyligen fick jag åter igen chansen att kliva in som gästföreläsare på Stockholms Internationella Handelsskola, temat denna gången var Sociala Medier & Nya möjligheter – Hur smarta säljare kan jobba med sina sociala nätverk!

En eller flera duktiga säljare är ett absolut krav i DNA koden för alla framgångsrika bolag. Utan försäljning – inga kunder – inga kunder inget bolag. Vi som jobbar med försäljning har möjligheten att bryta ny mark, träffa blivande kunder och se till att skapa den tillväxt som alla bolag behöver för att komma vidare. MEN, de bästa säljarnas verktygslåda fås nu i helt ny design, och har du inte insett detta, så läs vidare och förstå vad som pågår.

Social SellingSocial Selling är ett relativt nytt begrepp i Sverige och vi har åter igen hamnat på efterkälken jämfört med våra bransch kollegor i USA. På bilden till vänster ser du den klassiska modellen. Många säljare skulle föredra att äta taggtråd istället för att ringa kalla samtal, och den goda nyhet är detta: Du behöver aldrig ringa ett kallt samtal igen, för att du bestämmer helt själv hur varmt eller hett samtalet är. DU har kontrollen!

Social selling och den nya säljmodell handlar i al sin enkelt om att lyssna, förstå, engagera, dela och hjälpa dina kontakter och blivande kunder. Du skall vara där dina kunder är, i online forums, i grupper på LinkedIN, i bransch specifika bloggar och såklart på Twitter. Dina möjligheter är många och se det gärna som ett stort nätverksträff där dina kunder, partners och konkurrenter diskuterar allt som rör branschen, är du med i samtalet, kan DU ge råd, kan DU engagera, är det DU som är experten?

Styrkan i ditt LinkedIN nätverk är inte antalet av kontakter du har, men antalet av gångar du har hjulpit dina kontakter!

Tar du till vara på möjligheten att framstå som experten inom din bransch, då påstår jag att du sannolikt kommer attrahera många nya kontakter och potentiella kunder. Det är numera möjligt att låta kunden komma till dig, istället för att du skall behöva ”jaga” in dina kunder.  Det er så smarta säljare jobbar idag, är det dig?Twitter WTF

Min presentation från föreläsningen på SIH har du här och eftersom jag har jobbat intensivt med LinkedIN de sista 6 åren så är mitt fokus på möjligheterna med LinkedIN. 1 million användare i Sverige och sannolikt finns många av dina kunder eller din nästa arbetsgivare också där.

I mitt jobb som försäljningschef jobbar jag dagligen med dessa frågor, och jag är alltid intresserad av att träffa dig som vill dela erfarenheter. Du kan leta upp mig här på bloggen, på min LinkedIN profil eller helt enkelt på twitter.

Tycker du om detta inlägg så dela gärna eller kommentera, det ger ny energi!

 

Annons
kommentarer
  1. Bra inlägg som inspirerade mig till två reflektioner:

    1. Att det det inte finns någon framtid för bolag som inget säljer håller nog alla med om. Därför är det minst sagt konstigt att det finns så många företag som säljer dåligt men till trots inte gör något för att förstå varför det är så.

    2. Det är klart du vill spetsa till det. Men faktum är ju att det i många sammanhang är extremt få presumtiva köpare som läser speciellt mycket eller är aktiva i sociala medier. ”Bygg en bättre musfälla och världen kommer att göra en väg till din dörr” är ett påstående (av Ralph Waldo Emerson) som knappast någonsin blir verklighet. Min konklusion blir istället att göra allt samtidigt.

    • hhinspiro skriver:

      Hej Peter, tack för dina kommentarer. Min åsikt är att alla målgrupper oavsett bransch för en diskussion någonstans online. Den smarta säljaren lyssnar och lär sig förstå sin målgrupp och dennes primära utmaningar. Följer man specifika bolag och kontakter då har man också möjligheten att tajma samtalet och spetsa till pitchen.Varför jobbar inte alla på det sättet? Jag tror tyvärr att många säljare kör sin grej som ”vanligt”, men det vill jag gärna ändra på!

      • Jag har absolut ingenting emot att ligga i framkant när det gäller förändring. Men som noterat ser jag att det är ganska trögrörligt hos vanetänkande medelålders män och kvinnor.

        Annars är det självklart så att det alltid underlättar både att vara känd och att vara förberedd.

        Lycka till med ditt projekt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s