Vem är din bästa kund?

Publicerat: 12 april, 2013 i Den bästen kunden
Etiketter:, , ,

Scenen är satt, det är fredag kväll och barnen och deras mamma verkar ha somnat. Oj, vad tyst det blev och det går åter att tänka! Nu skulle man kunna sätta sig och ”vegetera” fram för dumburken, gör jag det så stannar tanken om detta inlägg i mitt huvud. Så därför kör jag på – det känns bra och bäst.

Vem är din bästa kund och varför? 

I mitt jobb har jag nöjet att få jobba med många olika kunder. Stora internationella koncerner, stora nordiska e-handlare och Kom igång med ehandelgrundstommen som består av många små och medelstora e-handlare. Alla har sina åsikter och synpunkter på bolaget, våra tjänster, oss anställda och alla annat som vi representerar.

En upplevelse igår är så unik att jag vill dela den med dig. Jag träffade en av våra nya kunder som har kickat igång sin e-handel för drygt fyra månader sedan. Vi brukar träffas en gång per år eller när min träningsmängd ökar och jag får ont någonstans. Hans specialitet är anatomi och muskler och han är i al sin enkelhet Stockholms bästa naprapat, tycker jag. Behandlingen håller på i ungefär 25 minuter och under den tiden hinner vi prata träning, stretcha, ”knäcka” bäckenet på plats, fixa till längden på benen, stötvågsbehandling – och inte minst prata om e-handel, konvertering och nya affärsidéer. Jag lämnade honom med nya idéer, en kropp som redan mådde bättre och det första jag gjorde efter besöket var att be en av våra duktiga säljare höra av sig till kunden, för att reda ut de sista bitarna så att kunden kunna ta betalt i butiken, och NU kommer det som är unikt.

Klockan 01.00 samma natt skickar kunden iväg ett mejl på över 35 rader,  där han utförligt tar sig tid att beskriva tre fundamentala delar i upplevelsen att starta e-handel och ta betalt.

Del 1: Hur vår kollegor i branschen snabbt har hjälpt honom igång med sin betallösning, på ett enkelt och pedagogisk sätt.

Del 2: Den första kontakten med oss, vår uppföljning till honom och hur han behöver hjälp för att komma i mål.

Del 3: Konkreta förbättringsförslag till hur vi skulle kunna ha gjort, och hur vi borde göra i framtiden för kunder som honom.

Tänk att ha en kund som är så angelägen att få hjälpa ditt bolag att bli bättre, en kund som vill att NI skall förstå vad NI enkelt kan göra för att hjälpa honom och andra igång. Du startar en e-handel för att du vill sälja dina produkter eller tjänster, inte för att drunkna i tekniska konfigurationer eller administrativa avtal.  Jag behövde bara ett samtal med frågan ”behöver du hjälp” ? förklarar naprapaten.

Jag är därför av den åsikten att din bästa kund inte nödvändigtvis är den kunden som bidrar med den största omsättningen, flest orders eller bästa marginalen, det är istället kunden som delar med sig av sina synpunkter. Two ears one mouthVärdefull input som ger dig möjligheten att bli bättre och utan dessa ärliga kunder kan du få svårt att växa din verksamhet till en lönsam affär. Många företag vill mycket, men lyssnar för lite. Smarta företag tar in de ”riktiga experterna” i alla faser när nya produkter och tjänster skall utvecklas, och experterna det är alltid dina kunder. De som förväntas att köpa det du utvecklar. ”Assumption is the mother of all fuck-ups” lästa jag häromdagen, jag håller med du skall inte tro du skall veta och det enklaste du kan göra på direkten är att fråga dina kunder vad de tycker och tänker. Sluta gissa nu!

Hur gör Ni på ditt bolag, hur gör Du med dina kunder? Har jag rätt eller fel, har jag missat något eller vill du bara bidra med dina tankar – så är du alltid välkommen med en kommentar! Lycka till!

Annons
kommentarer
  1. Du har givetvis helt rätt i att duktiga, engagerade och positiva kunder är guld värt både för att utveckla, förbättra och sälja dina produkter.

    Men vill du bli riktigt succéfull håller det inte att stanna där. Kom ihåg vad Henry Ford sa: ”Om jag hade frågat folket vad de ville ha, hade dom svarat snabbare hästar”. Många gånger vet inte folk vad de vill ha förrän du visar det för dem.

  2. hhinspiro skriver:

    Hej Peter, tack för din kommentar. Jag håller med och eftersom människan är lat av natur, skall det ofta vara enklare, billigare, eller snabbare och de som fångar upp detta i affärsidén har ett vinnande koncept. Det handlar väl också om att våga som du skriver, och ta fram det vi inte vet vi behöver. Skälet till att att många idéer aldrig blir av, tror jag beror på rädslan att misslyckas. Bättre att fimpa tanken än att framstå som ett fiasko. Är det så, eller?

  3. Att man kommer på nya saker kan bero på rena tillfälligheter, men det kan också bero på att man är kunskapsrik, alert och låter sig inspireras. Men oavsett, det som innovatörer och entreprenörer har gemensamt är att de är villiga att stå för vad de tror på. Har man varit med några varv gör man självklart också en riskbedömning och i det ligger att fundera över hur man ska kunna få med sig alla skeptiker. Finns det en fair chans så kör man! Jag tycker inte att goda initiativ någonsin ska betraktas som fiasko – och det hoppas jag vi är överens om!?

    • hhinspiro skriver:

      Hej Peter, bra poäng och jag håller helt med. Rätt eller fel men aldrig tveka, och alla framgångsrika entreprenörer har väl haft en eller flera idéer som inte fungerade. Tack för bra inspel i diskussionen, som vanligt!

  4. […] Vem är din bästa kund? […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s